Motorjournalisten!
Jag har lekt lite motorjournalist det senaste och nu tänker jag leka lite till, bara för att det är så kul! Den senaste nyheten som de flesta med en morgontidning troligen inte kunnat undgå är att Saab inte kommer bli uppköpt av Koenigsegg. Detta ger ju givetvis en del konsekvenser, vilka konsekvenserna blir kommer ni kunna läsa massor om i tidningarna framöver när diverse experter kommer uttrycka sin teori om hur en eventuell nedläggning kommer påverka vårt land och alla företag. Det kommer spekuleras massor om troliga andra köpare samtidigt som det kommer vara oklart hur länge GM kommer behålla Saab.
Jag kan egentligen inte så mycket om hela läget, helt klart inte en bråkdel av många av experterna ni kommer se i morgonsoffan på tv4, ändå har jag en uppfattning om hur jag tror det kommer gå för Saab. Det finns nämligen en del saker media inte berättar så mycket om, bland annat att Saab Automobil, som personvagnsverksamheten heter, bara är en liten del av Saab koncernen och att Saab tjänar mest pengar på att utveckla flygsystem och inte personbilar som så många verkar tro. Och vad man än säger om Saab kan man inte förneka att de är väldigt duktiga där i Trollhättan. Problemet med Saab är att de aldrig lyckats sätta ihop rätt saker med varandra. De är otroligt bra på att tillverka turbos, motorer, drivlinor och kommer ständigt med nya avancerade tekniska lösningar på olika problem. Det är när de ska marknadsföra sig och hitta kunder som det går åt pipan. Därför har de inte kunnat presentera en vinst på så länge jag kan minnas. Min poäng med detta är att de besitter en massa kunskap och sånt slängar man inte bort, även om man håller på att gå i konkurs och heter GM. Vad man däremot gör är att lägga ner produktionen av en verksamhet som aldrig verkar kunna gå plus. Att göra annat vore ju idiotiskt! Saab som alltid försökt vara ett mindre märke och riktat sig åt en mer specifik kundgrupp än många andra motortillverkare blev därför av intresse för Koenigsegg skulle jag tro. Christian von Koenigsegg med hans finansiärer driver ett litet bilföretag med liknande affärsidé, få exklusiva bilar till ett högre pris! Koenigsegg är ett nytt bilföretag som hittills inte heller dragit in någon direkt vinst på försäljningen, något som förklarats med att företaget befunnit sig i en uppbyggnadsfas. Däremot har de lyckats lansera en exklusiv bil, skapat en egen nisch och funnit något som inte många andra har. Chistians idé var alltså att dra ner på produktionsvolymen och skapa ett mer exklusivt märke som han hoppades på skulle kunna göra vinst efter en stor omorganisation inom Saab. Varför han nu backat ur kan ni läsa om i tidningen imorgon, de förklarar nog saken mycket bättre än mig.
I vilket fall, oavsett hur exklusiva Saab någonsin kommer bli tvivlar jag på att de kommer läggas ner av tidigare nämnd anledning, kunskapen de besitter. Jag tappade spåret lite nyss. Vad som kan komma att hända är att bilproduktionen kommer läggas ner vilket kommer innebära att många människor får sparken och flertalet underleverantörer kommer drabbas hårt och troligen gå i konkurs. Sedan tror jag en ny verksamhet kommer växa fram, om än inte lika stor på personbilsverksamheten. Saab är för stora och viktiga för att försvinna. Man har tidigare talat i media om att starta diverse andra verksamheter i Trollhättan om fabriken läggs ner, bland annat skulle kan kunna producera vindkraftverk. Jag har svårt att själv skaffa mig en vettig uppfattning om hur bra det skulle gå, men det är en annan fråga.
Det finns ju även alternativet att en annan köpare dyker upp och vem det skulle vara och från var den skulle komma vet jag inte. Men händer det kommer troligen mycket av Saabs verksamhet att flytta utanför landets gränser vilket mer eller mindre ger samma effekt för svenska arbetare som om verksamhetens lägg ner.
Allt detta är ju givetvis bara spekulationer från min sida, precis som från alla experter. Vad som skulle hända någon ny intressant köpare dyker upp är svårast att spekulera i då det beror så väldigt mycket på vem köparen är, så där borde jag kanske hållit tyst helt.
Nu ska jag försöka få några timmars sömn och återgå till det jag egentligen borde gjort istället för att skriva detta inlägg, nämligen plugga!
Dubbat eller inte - Det är frågan!
- Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
- Dubbade vinterdäck får endast användas mellan första oktober och 30 april.
- Ett godkänt vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
Men om man tittar på vad däcken används till, nämligen driva fram fordon, ja då blir allt annorlunda. Dubbfria däck kan ytterst sällan tävla med dubbdäck vad gäller säkerhet. Så fort det blir lite isigt är dubbfria däck chanslösa jämfört med vanliga dubbdöck. Dessutom tenderar dubbfria däck att polera vägbanan vilket gör det blir ännu halare medan dubbdäck istället river upp isen och skapar bättre fäste. Dubbdäckens överlägsenhet är just förmågan att bita tag i och riva upp is, något som ofta är viktigare än förmåga att ta sig igenom snömodd. Klimatat i Sverige är varierande och vad du ska köpa för däck beror helt på var du bor. Många experter anser att om man bor vid kusten ska man välja dubbdäck då det kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara – 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart. Samtidigt ska man inte ha en övertro på dubbdäck. Dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria däck även på is. De dubbfria däcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut,VTI, förändrar vi också vårt körsätt beroende på vilka vinterdäck som sitter på bilen. Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter. En norsk undersökning konstaterar att dubbdäck inte har någon olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom. Det är bara när väglaget plötsligt försämras, och när föraren missbedömer väglaget som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt.
Det ska tilläggas att på helt torr mark vid plusgrader är dubbfria däck bättre
De flesta experter på området anser att man ska ha dubbdäck, speciellt om man bor på landet och kör på landsvägar. Det är i storstäderna experterna har mer delade åsikter vilket nu lett till att Stockholm ska bli helt fritt från dubbdäck. Att just Stockholm vill få bort dubbdäcken är för att bättre på den dåliga luften som är riktigt dålig om man jämför med många städer i Europa. Förbudet mot dubbdäck i Stockholm har fått vissa experter att reagera då de menar på att antalet dödsolyckor kommer öka med 5 st per år och antalet alvarliga och lindriga skador kommer öka med upp till 150 st, bara i storstan. Vad gäller detta vill inte jag utrycka mig så mycket för jag kan för lite, men det visar ju ändå på dubbdäckens effektivitet och det är min poäng med det hela!
Om man nu bestämt sig för att köpa ett dubbdäck och funderar över prisklass är det tyvärr så att de dyrare däcken är de bättre. Om du nu istället tänker sätta på dina gamla vinterdäck, här är lite saker att tänka på!
- Sätt på vinterdäcken innan första kylan. De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen. Detta beror på att det bildats ett hårt och tunnt gummiskikt som måste slitas ner innan däcket får fullprestanda igen.
- Ha alltid de bästa däcken bak. Det minskar risken för sladd. Du kan byta fram- och bakdäck. Men byt aldrig sida. Högerdäck ska aldrig vara på vänster sida.
- Den största delen av dubben sitter inne i själva däcket. Endast en liten del är synlig. På den delen sticker ett litet stift upp. Det är i första hand stiftet som ser till att ge däcket ett bra grepp.
- Kontrollera lufttrycket i dina däck ofta.
En bilbransch i kris?
Om jag säger miljöbil och ber dig tänka på en bil, vilken tänker du på då? Toyota Prius? Om du tänkte det tänker du som de flesta andra. Alla vet hur en Prius ser ut och att "den är bra för miljön". Till och med min lilla syster kan peka ut en Prius på parkeringen vid ica oavsett vilken färg den har?
Det där med miljöbilar är intressant, för det första kan en bil aldrig vara miljövänlig! Tro inte att du hjälper miljön genom att köra en Toyota Prius, du gör snarare tvärt om. Oavsett vilken bil du kör drivs den av någon energi som är producerad någonstans. Även din elbil kan indirekt drivas på kolkraft från Tyskland, vilket iofs är bättre än bensin från en förbränningsmotor, men inte bra. Sedan kör bilen faktiskt framåt vilket det innebär att däck slits, partiklar från vägbanan kastas upp i atmosfären och delarna i bilen slits (förbrukas). Men nu till den stora boven som gör att din Prius troligen är värre grannens Nissan, tillverkningen! En miljöbil som Prius har ofta avancerade och dyra system i bilen som ska optimera bränsleförbrukningen. En start-och-stopp-funktion, ett extra stort batteri, en (eller flera) elmotor(er), tusentals övervakningsssyem och en hel drös med saker till. Allt detta är dyrt att producera, kräver mycket energi och visar sig ofta endast hålla några få år. Det gör att du inom några år måste byta ut din Prius medan grannen kör sin Nissan i ytteligare 10 år. Din nya Prius som är ännu bränslesnålare kommer aldrig spara in den enorma energi det krävs för att producera bilen. De extra två deciliter per mil bränsle som grannes Nissas drar kommer din nya Prius ekonomiskt sett äta upp genom värdeminskningen med hästlängder. Miljömässigt kommer produktionen av din nya Prius kräva kopiöst större mängder energi än vad grannen hinner göra av med i extra bränslen. Det som händer i slutänden är att du har haft två bilar på samma tid som din granne haft en, du har betalat tiotusentals kronor mer i inköp och förlorat ännumer i värdeminskning. MEN, du har haft en nyare och modernare bil än din granne, dessutom drog den lite mindre bränsle och du är ju trots allt en miljövän för att du körde ju en miljöbil. Kan vi låtsas som iaf.
Så för att återkoppla till rubriken lite, bilbranschen. Denna trend med miljövänliga bilar har satt fart på småbilsproduktionen och bilföretagen tjänar multum på detta. Att du snart måste köpa en ny bil gör att de måste producera en ny bil till dig och där tjänar de ännu mer pengar. Den relativt nystartade trenden med miljöbilar gör att de nya bilarna ständigt förbättras och din gamla bil snart verkar vara mycket äldre än vad den är.
Så ska du nu köpa en miljöbil så köp en "vanlig" bil utan alla nya tekniska system, de kostar dig och miljön mer än vad de tjänar någon. En vanlig bil som är liten och relativt bränslesnål är troligen det bästa du kan köpa idag, dessutom sparar du tiotusenlappar i inköpspris och det behövs många år för dig innan du tjänat in de pengarna i bränslebesparing kan jag lova. Allt som oftast hinner du aldrig spara in de pengarna alls.
Nu finns det en viktig detalj som jag helt uteslutit hittills, miljötänkade! Anledningen till att bilar som Toyota Prius är så bra är för att den är ett steg i rätt riktning! För att vi ska kunna skapa mer miljöneutrala bilar måste vi börja någonstans och där är Priusen super! Den får människor att tänka och agera mer miljövänligt. Den gynnar även forskningen för andra bättre miljöneutrala bilar och har blivit en ikon för miljö, det i sig gör Priusen 10 ggr bättre än grannens Nissan, även om varken din ekonomi eller miljö kommer märka av förbättringen idag.
Jag har aldrig misslyckats, det går bara inte alltid som planerat
Bästa lördagen på läääänge.....
Glögg
Titta där, ännu en kyrka!
När man åker på kryssning sådär brukar det ofta finnas olika Teman och vi hade ju givetvis ett, utbytesstudenter! Fri tolkning gällde och jag blev tillslut utklädd till "Poängen". Sara var Norsken, Annika Tysken och andra Sara Bellman. Jag fick då vara "Poängen" i alla historier. Det visade sig vara riktigt roligt att springa omkring med en ringklocka och dra dåliga skämt. Nivån på skämten var nästan så låg att båten sjönk.
Nu när jag är tillbaka är det tentaplugg som gäller. Nästa tenta är på fredag och sedan är det bara fyra tentor kvar innan tomten kommer. Med andra ord blir till att säga upp mitt liv igen!