Dubbat eller inte - Det är frågan!
I dagarna går många bilägare och resonerar kring bildäck. De gamla vinterdäcken har tjänat sitt syfte och nu måste nya inhandlas. På transportstyrelsens hemsida kan man lite kortfattat läsa:
Men om man tittar på vad däcken används till, nämligen driva fram fordon, ja då blir allt annorlunda. Dubbfria däck kan ytterst sällan tävla med dubbdäck vad gäller säkerhet. Så fort det blir lite isigt är dubbfria däck chanslösa jämfört med vanliga dubbdöck. Dessutom tenderar dubbfria däck att polera vägbanan vilket gör det blir ännu halare medan dubbdäck istället river upp isen och skapar bättre fäste. Dubbdäckens överlägsenhet är just förmågan att bita tag i och riva upp is, något som ofta är viktigare än förmåga att ta sig igenom snömodd. Klimatat i Sverige är varierande och vad du ska köpa för däck beror helt på var du bor. Många experter anser att om man bor vid kusten ska man välja dubbdäck då det kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara – 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart. Samtidigt ska man inte ha en övertro på dubbdäck. Dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria däck även på is. De dubbfria däcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut,VTI, förändrar vi också vårt körsätt beroende på vilka vinterdäck som sitter på bilen. Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter. En norsk undersökning konstaterar att dubbdäck inte har någon olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom. Det är bara när väglaget plötsligt försämras, och när föraren missbedömer väglaget som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt.
Det ska tilläggas att på helt torr mark vid plusgrader är dubbfria däck bättre
De flesta experter på området anser att man ska ha dubbdäck, speciellt om man bor på landet och kör på landsvägar. Det är i storstäderna experterna har mer delade åsikter vilket nu lett till att Stockholm ska bli helt fritt från dubbdäck. Att just Stockholm vill få bort dubbdäcken är för att bättre på den dåliga luften som är riktigt dålig om man jämför med många städer i Europa. Förbudet mot dubbdäck i Stockholm har fått vissa experter att reagera då de menar på att antalet dödsolyckor kommer öka med 5 st per år och antalet alvarliga och lindriga skador kommer öka med upp till 150 st, bara i storstan. Vad gäller detta vill inte jag utrycka mig så mycket för jag kan för lite, men det visar ju ändå på dubbdäckens effektivitet och det är min poäng med det hela!
Om man nu bestämt sig för att köpa ett dubbdäck och funderar över prisklass är det tyvärr så att de dyrare däcken är de bättre. Om du nu istället tänker sätta på dina gamla vinterdäck, här är lite saker att tänka på!
- Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
- Dubbade vinterdäck får endast användas mellan första oktober och 30 april.
- Ett godkänt vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
Men om man tittar på vad däcken används till, nämligen driva fram fordon, ja då blir allt annorlunda. Dubbfria däck kan ytterst sällan tävla med dubbdäck vad gäller säkerhet. Så fort det blir lite isigt är dubbfria däck chanslösa jämfört med vanliga dubbdöck. Dessutom tenderar dubbfria däck att polera vägbanan vilket gör det blir ännu halare medan dubbdäck istället river upp isen och skapar bättre fäste. Dubbdäckens överlägsenhet är just förmågan att bita tag i och riva upp is, något som ofta är viktigare än förmåga att ta sig igenom snömodd. Klimatat i Sverige är varierande och vad du ska köpa för däck beror helt på var du bor. Många experter anser att om man bor vid kusten ska man välja dubbdäck då det kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara – 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart. Samtidigt ska man inte ha en övertro på dubbdäck. Dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria däck även på is. De dubbfria däcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut,VTI, förändrar vi också vårt körsätt beroende på vilka vinterdäck som sitter på bilen. Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter. En norsk undersökning konstaterar att dubbdäck inte har någon olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom. Det är bara när väglaget plötsligt försämras, och när föraren missbedömer väglaget som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt.
Det ska tilläggas att på helt torr mark vid plusgrader är dubbfria däck bättre
De flesta experter på området anser att man ska ha dubbdäck, speciellt om man bor på landet och kör på landsvägar. Det är i storstäderna experterna har mer delade åsikter vilket nu lett till att Stockholm ska bli helt fritt från dubbdäck. Att just Stockholm vill få bort dubbdäcken är för att bättre på den dåliga luften som är riktigt dålig om man jämför med många städer i Europa. Förbudet mot dubbdäck i Stockholm har fått vissa experter att reagera då de menar på att antalet dödsolyckor kommer öka med 5 st per år och antalet alvarliga och lindriga skador kommer öka med upp till 150 st, bara i storstan. Vad gäller detta vill inte jag utrycka mig så mycket för jag kan för lite, men det visar ju ändå på dubbdäckens effektivitet och det är min poäng med det hela!
Om man nu bestämt sig för att köpa ett dubbdäck och funderar över prisklass är det tyvärr så att de dyrare däcken är de bättre. Om du nu istället tänker sätta på dina gamla vinterdäck, här är lite saker att tänka på!
- Sätt på vinterdäcken innan första kylan. De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen. Detta beror på att det bildats ett hårt och tunnt gummiskikt som måste slitas ner innan däcket får fullprestanda igen.
- Ha alltid de bästa däcken bak. Det minskar risken för sladd. Du kan byta fram- och bakdäck. Men byt aldrig sida. Högerdäck ska aldrig vara på vänster sida.
- Den största delen av dubben sitter inne i själva däcket. Endast en liten del är synlig. På den delen sticker ett litet stift upp. Det är i första hand stiftet som ser till att ge däcket ett bra grepp.
- Kontrollera lufttrycket i dina däck ofta.
Kommentarer
Postat av: Linnea
Skit bra att kunna ju!
Trackback