Motorjournalisten!

Jag har lekt lite motorjournalist det senaste och nu tänker jag leka lite till, bara för att det är så kul! Den senaste nyheten som de flesta med en morgontidning troligen inte kunnat undgå är att Saab inte kommer bli uppköpt av Koenigsegg. Detta ger ju givetvis en del konsekvenser, vilka konsekvenserna blir kommer ni kunna läsa massor om i tidningarna framöver när diverse experter kommer uttrycka sin teori om hur en eventuell nedläggning kommer påverka vårt land och alla företag. Det kommer spekuleras massor om troliga andra köpare samtidigt som det kommer vara oklart hur länge GM kommer behålla Saab.

 

Jag kan egentligen inte så mycket om hela läget, helt klart inte en bråkdel av många av experterna ni kommer se i morgonsoffan på tv4, ändå har jag en uppfattning om hur jag tror det kommer gå för Saab. Det finns nämligen en del saker media inte berättar så mycket om, bland annat att Saab Automobil, som personvagnsverksamheten heter, bara är en liten del av Saab koncernen och att Saab tjänar mest pengar på att utveckla flygsystem och inte personbilar som så många verkar tro. Och vad man än säger om Saab kan man inte förneka att de är väldigt duktiga där i Trollhättan. Problemet med Saab är att de aldrig lyckats sätta ihop rätt saker med varandra. De är otroligt bra på att tillverka turbos, motorer, drivlinor och kommer ständigt med nya avancerade tekniska lösningar på olika problem. Det är när de ska marknadsföra sig och hitta kunder som det går åt pipan. Därför har de inte kunnat presentera en vinst på så länge jag kan minnas. Min poäng med detta är att de besitter en massa kunskap och sånt slängar man inte bort, även om man håller på att gå i konkurs och heter GM. Vad man däremot gör är att lägga ner produktionen av en verksamhet som aldrig verkar kunna gå plus. Att göra annat vore ju idiotiskt! Saab som alltid försökt vara ett mindre märke och riktat sig åt en mer specifik kundgrupp än många andra motortillverkare blev därför av intresse för Koenigsegg skulle jag tro. Christian von Koenigsegg med hans finansiärer driver ett litet bilföretag med liknande affärsidé, få exklusiva bilar till ett högre pris! Koenigsegg är ett nytt bilföretag som hittills inte heller dragit in någon direkt vinst på försäljningen, något som förklarats med att företaget befunnit sig i en uppbyggnadsfas. Däremot har de lyckats lansera en exklusiv bil, skapat en egen nisch och funnit något som inte många andra har. Chistians idé var alltså att dra ner på produktionsvolymen och skapa ett mer exklusivt märke som han hoppades på skulle kunna göra vinst efter en stor omorganisation inom Saab. Varför han nu backat ur kan ni läsa om i tidningen imorgon, de förklarar nog saken mycket bättre än mig.

 

I vilket fall, oavsett hur exklusiva Saab någonsin kommer bli tvivlar jag på att de kommer läggas ner av tidigare nämnd anledning, kunskapen de besitter. Jag tappade spåret lite nyss. Vad som kan komma att hända är att bilproduktionen kommer läggas ner vilket kommer innebära att många människor får sparken och flertalet underleverantörer kommer drabbas hårt och troligen gå i konkurs. Sedan tror jag en ny verksamhet kommer växa fram, om än inte lika stor på personbilsverksamheten. Saab är för stora och viktiga för att försvinna. Man har tidigare talat i media om att starta diverse andra verksamheter i Trollhättan om fabriken läggs ner, bland annat skulle kan kunna producera vindkraftverk. Jag har svårt att själv skaffa mig en vettig uppfattning om hur bra det skulle gå, men det är en annan fråga.

 

Det finns ju även alternativet att en annan köpare dyker upp och vem det skulle vara och från var den skulle komma vet jag inte. Men händer det kommer troligen mycket av Saabs verksamhet att flytta utanför landets gränser vilket mer eller mindre ger samma effekt för svenska arbetare som om verksamhetens lägg ner.

 

Allt detta är ju givetvis bara spekulationer från min sida, precis som från alla experter. Vad som skulle hända någon ny intressant köpare dyker upp är svårast att spekulera i då det beror så väldigt mycket på vem köparen är, så där borde jag kanske hållit tyst helt.

 

Nu ska jag försöka få några timmars sömn och återgå till det jag egentligen borde gjort istället för att skriva detta inlägg, nämligen plugga!

 


Kommentarer
Postat av: Anton

Ett förtydligande; jag menade inte på att GM kommer behålla Saab, bara att de kommer se till att ha tillgång till vissa delar av Saabs utveckling och produkter.

2009-11-24 @ 23:23:51
URL: http://bubla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0