Oktantal
Såhär i tentaperioder tänkte jag passa på att sprida lite av mina kemikunskaper inom den organiska kemin jag läser. Nämligen lite om världens största handelsvara efter elektriciteten, olja. Olja finns i många olika former och används till betydligt mer än de flesta anar. Lampan bredvid innehåller olja, tangentborde du skriver på är gjort av olja, sladden till din Ipod är olja, väldigt mycket är gjort av olja.
För att hålla mig till mitt intresse ska ni nu få lära er lite om något som de flesta inte riktigt ha koll på, nämligen oktantal. Oktantal är den där siffran som står på bensinpumpen och oftast är ”95”, ”98” eller så står det diesel i stället. Denna talar inte om antalet kolväten som så många tror, inte heller längden på dem. Oktantalet på bränsle anger bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Ju högre oktantal ett bränsle har desto högre temperatur och tryck krävs det för att bränslet skall självantända. Varför är detta då viktigt? Jo för att motorn i din bil skall gå smidigt krävs det att bränslet antänds precis när det ska brinna så att det inte förstör motorn istället. Om bränslet antänds för tidigt uppstår så kallade knackningar vilket helt enkelt innebär att bränslet antänds för tidigt. En motor som är konstruerad för 95-oktan bör endast köras på detta då motorn kan ”gå fel” annars.
Ju högre oktantal ett bränsle har desto högre tryck kan du ha i motorn vilket gör att man kan styra den mer precist samt att förbränningen i motorn kan ske effektivare vilket ger mer effekt och mindre utsläpp. Så varför har man då inte jättehögt oktantal och varför kör inte alla omkring på 98-oktan?
Det finns tyvärr flera problem med att ha en motor som drivs på högre oktantal. Kraven på motorn och dess komponenter ökar avsevärt om den konstrueras för högre tryck och temperatur, något som kanske är självklart för vissa. Ett problem som man håller på att lösa med nya effektiva tekniker. Ytterligare ett problem är framställningen av bränslet, ju högre oktantal desto mer måste man förädla råoljan vilket kosta mycket både i energi och pengar. Idag är det helt enkelt inte värt att köra personbilar på högre oktantal än de man gör.
Att köra omkring på 98-oktan i en bil som är konstruerad för 95-oktan brukar inte ge någon ökad effekt, det varierar lite mellan olika bilmärken och modeller. Det enda som brukar hända är att du förlorar mer pengar då 98-oktan är dyrare. Att köra din bil på Shell V-power (99-oktan) är ännu dummare av samma anledning, OM inte din bil är konstruerad för detta.
Detta med oktantal är egentigen mycket mer komplicerat än vad jag just beskrivit, men i korthet fungerar det som jag förklarat ovan. För er som är intresserade ligger oktantalet för diesel på 55-60 oktan och E85 på 104. Dieselmotorn fungerar på ett annat sätt än vanliga (otto)motorer, vilket förklarar dess låga oktantal. Kort och gott kan man säga att diesel måste självantända till skillnad från bensin vilket gör att den måste ha lägre oktantal. E85 med sitt oktan tal på 104 innebär att det innehåller mer energi, men på grund av andra kemiska egenskaper kan man inte utnyttja dessa lika effektivt som en bensinmotor. Däremot är E85 ur miljösynpunkt mycket bättre, men det är en annan historia.
Hoppas ni lärt er något nytt nu! =)
Jag lärde mig mest att man inte orkar läsa mycket text nu när man går i skolan och måste läsa det där ;)