Smart marknadsföring
Han sätter sig i sin svarta nya bil. Den glänser, är snygg, säker, sportig, miljövänlig och presterar som en trimmad BMW. Killen är en karaktär i en amerikansk dramaserie och alla vet vem han är. Numera vet även alla vad han kör. Bilen är en ny Lexus. Hur vet jag det? Hur vet jag dess prestanda? Hur vet jag att den är miljövänlig? Nu visste jag iofs det, pga mitt biintresse. Men skulle min flickvän som knappt bryr sig om bilar sett serien skulle hon också ha vetat det. Varför? Jo för att allt det ha sagts i serien, de har t.o.m berättat om det avancerade navigationssystemet som bilen har. Snacka om smart gjort av Toyota (Lexus ägare)!!!! Nu vet minst 50 miljoner människor detta, om så kanske bara för en stund. De har inte kollat in på Lexus hemsida, kanske känner de inte till märket. Men nästa gång någon nämner ordet Lexus är antagligen det bilden de kommer ha av märket. Och allt de gjort är att ha följt sin favoritserie. Jag har ingen aning om vilka pengar Toyota betalat för att allt det skall komma med, men säkerligen är det värt varje öre.
Marknadsföring är ett viktigt redskap för företag att använda för att nå ut med sina produkter och tjänster. Det budskap som sänds ut av företagen är också av stor vikt, då budskapet kan förvrängas. I exemplet jag använde är det iofs väldigt självklart vad budskapet är, dessutom når det ut klockrent. Så smart!
Konkurrensen om kunder ökar ju ständigt och enligt en rapport jag läste förut så tenderar kunderna att bli mindre och mindre lojala. Det gäller helt enkelt då att vinna nya kunder om man inte lyckas få dem man har att stanna. I mitt exempel är ju detta ett mindre problem. Lexus har nämligen enligt en internationell undersökning högst betyg av sina kunder och deras lunder sägs vara dem mest lojala av de större bilföretagen. För andra företag, som inte har lika lojala kunder, ger ett starkt varumärke stora konkurrensfördelar då det genererar nöjdare och mer lojala kunder vilket i sin tur lett till att företagen söker effektivare metoder i att skapa värde kring sitt varumärke. Enligt rapporten jag läste så introduceras varje år mängder av nya varumärken och produkter. Samtidigt som marknadsförare arbetar för att nå ut med både dessa och befintliga varumärken och produkter avtar den effekt som dagens reklam har. För att stärka sitt varumärke kan företagen använda sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till sina kunder. Ett sätt som många företag använder sig av är att presentera olika tv-serier. Ju mer jag tänker på det desto smartare är det. Som marknadsförare känner man till detta, ofta även som privatperson, men för oss spelar det mindre roll. När man lyckas få en produkt att användas i något sammanhang vi se varje dag och som vi känner oss trygga i har man verkligen lyckats. Detta är precis vad Lexus har gjort. De har fått in en bild i vår hjärna om hur kommer att uppfatta märket utan att vi antagligen har en aning.
Kortfattat kan man säga att anledningen till att företag presenterar tv-serier är för att de vill synas och påminna konsumenterna om deras existens och deras produkter. Man vill även ge konsumenterna något att relatera produkter och tjänster till. Men främst av allt vill man nå ut till så många som möjligt. Om det är ungdomar man vill nå ut till, ja då måste ju amerikanska serier vara helt perfekt! Tänk om en ny mobiltelefon kan associaseras med en populär tv serie, då borde det öka på försäljningen rätt bra. Varför just Lexus vill synas i den serien jag såg är antagligen därför att de vill finna unga människor som om några år när de tjänar mer pengar kommer att tänka tillbaka på det första intryck de fick av märket och kanske har det då hjälpt Lexus att skapa ännu en ny kund.
Vad vill jag ha sagt med allt detta då? Ingenting! Det är det vackra med bloggandet, men behöver inget syfte med det man skriver. Som ni säkerligen förstår är inte allt det jag skrivit från eget huvud, utan jag följde den där rapporten jag pratade om. Rapporten är "en C-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande". Tyckte bara det var kul att resonera lite kring den. =D
Marknadsföring är ett viktigt redskap för företag att använda för att nå ut med sina produkter och tjänster. Det budskap som sänds ut av företagen är också av stor vikt, då budskapet kan förvrängas. I exemplet jag använde är det iofs väldigt självklart vad budskapet är, dessutom når det ut klockrent. Så smart!
Konkurrensen om kunder ökar ju ständigt och enligt en rapport jag läste förut så tenderar kunderna att bli mindre och mindre lojala. Det gäller helt enkelt då att vinna nya kunder om man inte lyckas få dem man har att stanna. I mitt exempel är ju detta ett mindre problem. Lexus har nämligen enligt en internationell undersökning högst betyg av sina kunder och deras lunder sägs vara dem mest lojala av de större bilföretagen. För andra företag, som inte har lika lojala kunder, ger ett starkt varumärke stora konkurrensfördelar då det genererar nöjdare och mer lojala kunder vilket i sin tur lett till att företagen söker effektivare metoder i att skapa värde kring sitt varumärke. Enligt rapporten jag läste så introduceras varje år mängder av nya varumärken och produkter. Samtidigt som marknadsförare arbetar för att nå ut med både dessa och befintliga varumärken och produkter avtar den effekt som dagens reklam har. För att stärka sitt varumärke kan företagen använda sig av olika marknadsföringsstrategier för att nå ut till sina kunder. Ett sätt som många företag använder sig av är att presentera olika tv-serier. Ju mer jag tänker på det desto smartare är det. Som marknadsförare känner man till detta, ofta även som privatperson, men för oss spelar det mindre roll. När man lyckas få en produkt att användas i något sammanhang vi se varje dag och som vi känner oss trygga i har man verkligen lyckats. Detta är precis vad Lexus har gjort. De har fått in en bild i vår hjärna om hur kommer att uppfatta märket utan att vi antagligen har en aning.
Kortfattat kan man säga att anledningen till att företag presenterar tv-serier är för att de vill synas och påminna konsumenterna om deras existens och deras produkter. Man vill även ge konsumenterna något att relatera produkter och tjänster till. Men främst av allt vill man nå ut till så många som möjligt. Om det är ungdomar man vill nå ut till, ja då måste ju amerikanska serier vara helt perfekt! Tänk om en ny mobiltelefon kan associaseras med en populär tv serie, då borde det öka på försäljningen rätt bra. Varför just Lexus vill synas i den serien jag såg är antagligen därför att de vill finna unga människor som om några år när de tjänar mer pengar kommer att tänka tillbaka på det första intryck de fick av märket och kanske har det då hjälpt Lexus att skapa ännu en ny kund.
Vad vill jag ha sagt med allt detta då? Ingenting! Det är det vackra med bloggandet, men behöver inget syfte med det man skriver. Som ni säkerligen förstår är inte allt det jag skrivit från eget huvud, utan jag följde den där rapporten jag pratade om. Rapporten är "en C-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande". Tyckte bara det var kul att resonera lite kring den. =D
Kommentarer
Trackback